Je bent al een aantal maanden in dienst, hebt het naar je zin en je zit helemaal op je plek. Dan staat ineens je eerste functioneringsgesprek op de planning. De twijfels slaan toe. Wat als je leidinggevende hier heel anders over denkt? Nu kunnen wij je hier al geruststellen. Als je leidinggevende vindt dat je écht niet goed functioneert, dan had je dit vast al opgemerkt. Wij geven je tips om je functioneringsgesprek zo goed mogelijk te laten verlopen.
Het functioneringsgesprek
Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende over de toekomst. Dit gesprek gaat over hoe jij je werk doet, maar bijvoorbeeld ook over de samenwerking tussen jou en je collega’s. Het is een gelijkwaardig gesprek. Anders dus dan een beoordelingsgesprek(hier straks meer over). Jij geeft je leidinggevende dus ook feedback. Het is daarom belangrijk om een functioneringsgesprek goed voor te bereiden, zodat het voor jullie beiden een waardevol gesprek wordt.
Onderdelen van een functioneringsgesprek
Bij nieuwe medewerkers wordt er vaak meer aandacht besteed aan de ervaringen van je eerste periode. Dit is voor je leidinggevende zinvol zodat in het vervolg medewerkers beter ingewerkt kunnen worden. Gespreksonderwerpen kunnen zijn:
- Ben je goed ontvangen in je nieuwe team?
- Wat kan er verbeterd worden aan het inwerkproces?
- Hoe heb je de sfeer ervaren?
- De samenwerking met je collega’s
- Is de functie wat je ervan had verwacht?
- Wat ging er de afgelopen periode goed en wat ging minder goed?
- Wat zijn jouw toekomstplannen?
- Word je voldoende ondersteund door je leidinggevende?
De voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Een functioneringsgesprek wordt vaak ruim van tevoren aangekondigd. Zo niet, spreek je leidinggevende hier dan op aan. Jij hebt het recht op voorbereidingstijd. Wil jij graag weten wat je te wachten staat? Vraag dan welke onderwerpen aan bod komen.
Bedenk ook welke onderwerpen jij wilt bespreken. Vorm je mening en beargumenteer deze voordat het gesprek begint. Je mening uiten is niet voor iedereen even makkelijk. Bedenk dan dat dit gesprek is om jou verder te helpen. Als je je knelpunten aangeeft kan je leidinggevende je het beste helpen.
Heb je kritiek op je leidinggevende zelf? Probeer dit dan tactisch te brengen. De meeste mensen waarderen opbouwende kritiek, maar let wel op dat niet iedereen dit waardeert. Geef daarom aan wat het effect van het gedrag van jouw leidinggevende op jou heeft, dus vanuit jouw perspectief.
Verschil functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek
Een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek lijken op elkaar, maar er is één verschil. Het verschil zit hem in de gelijkwaardigheid van de rollen tussen jou en je leidinggevende. Een beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer. Jouw leidinggevende geeft zijn of haar mening over jouw prestaties. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Presteer je niet goed genoeg, dan kan je een waarschuwing krijgen. Pakt het positief uit, dan bestaat de kans dat je salarisverhoging krijgt of meer verantwoordelijkheden.
Tot slot
Na het gesprek maakt jouw leidinggevende een verslag over wat er besproken is. Dit lees je door en na akkoord onderteken je deze. Ben je het niet eens met het verslag? Ga dan in gesprek en geef aan dat dit volgens jou niet overeenkomt met wat er besproken is.